Jirka a papírové modely Louny

Ahoj všem příznivcům papírových modelů.

Je mi 64 let a od mládí jsem pořád něco lepil - nejdříve plastikové modely letadel 1:72, ale když jich i po vytřídění zůstala stovka a jejich cena narůstala, skončil jsem. Asi před 20 lety potřeboval syn nějakou papírovou stavbu do školy. Při hledání jsem se náhodou dostal k většímu množství kompletních časopisů ABC i s vystřihovánkami. První papírová stavba se mi líbila a pak už to šlo samo. První auto Avie jsem nedávno vyhodil a druhé Škoda 706 BOBR (níže na foto) je už snad lepší - ale ještě s nepodlepovanými díly. Od té doby všechny modely podlepuji různě silným kartonem. Začal jsem s měřítkem 1:32 - hlavně vojenskou techniku, stavební stroje a nákladní auta. Mám ale i celou MPR I a II, Ještěd, most Tower Bridge, asi třicet F1 v M 1:24, ale i lokomotivu Ty-2. V poslední době jsem začal lepit modely 1:100, kterých mám zatím asi 150. (jsou hezké tím, že je mezi nimi vše - jak 2 cm osobní auto, tak téměř 20 cm bagr TEREX TH-4000). Nepatřím sice mezi tzv. "magory" (výraz z fóra modelářů), ale snažím se dát model dohromady co nejlépe. Protože mi "nesedí" jen lepit modely, které jsou sice hezké, ale mnohdy naprosto stejné a liší se pouze v barevném provedení, tak jsem se poslední dobou zaměřil na něco jiného. Vybral jsem si jedno z našich nejúspěšnějších nákladních aut - Pragu V3S. Základní model, ze kterého vycházím, je Praga V3S valník s plachtou od LBS a dělám na něj všechny možné nástavby, jaké byly byť i jenom v prototypech postaveny. Zatím jsem našel asi 80 různých typů a snad dojde na všechny. Obdobně to napřeskáčku dělám i u Tatry, kde jsem prozměnu začal rokem 1918.

Při prohlížení stránek o modelech jsem narazil na B@Fovy stránky a i když je na jiných stránkách možnost ukázat svoje výtvory, vůbec jsem neváhal. Protože jsem si dříve modely nefotografoval, něco jsem dodatečně nafotil. Postupně začínám fotit i průběh stavby zajímavých modelů a chtěl bych je postupně zobrazovat.

Na závěr ještě pochvalu mojí manželce, která trpí modely a pomalé zabírání každého volného místa novým modelem.

Obrazový přehled modelů začnu mým "zimním" pracovištěm. Kousíček místa v rohu kuchyně - teplo, světlo a hlavně nemusím všechno stále dokola - rozložit, schovat, rozložit... zimní pracoviště

A teď budeme pokračovat pouze modely:

První modely

Název modelu: první skřínka s mými modely

Autor - výrobce: většinou ABC

lokomotiva Ty 2

Název modelu: Parní lokomotiva polských železnic Ty-2

Autor - výrobce: fa Modelik - Polsko

Popis k modelu: Přestože mě zajímají hlavně stavební stroje a vojenská technika, tento model jsem stavěl jako dárek zeti ke čtyřicetinám (býval strojvedoucí). Něco ke stavbě - návod je sice v polštině, ale až na několik slov je srozumitelný. Horší je to ale s některými drobnostmi v pláncích návodu. Např. různé potrubí, kterého je na loko až dost. Na jedné části plánku je třeba vyznačeno slabou čárou a na návazném plánku pokračuje jiné potrubí a navíc silnou čarou, takže je obtížné uhodnout, odkud kam a jak silné potrubí skutečně vede. Část se ale ztratí pod podvozkem, takže když loko neobrátíte vzhůru nohama, není to ani znát. Jinak je stavba vcelku zajímavá a mám chuť na další lokomotivu. Tuto jsem stavěl necelých 200 hodin.

most Tower Bridge

Název modelu: Londýnský most Tower Bridge

Autor - výrobce: ABC

Popis k modelu: po MPR I a II (třetí jsem už nesehnal celou) se mi tento most velice líbil. Je sice veliký - délka 110 cm - ale jde to. Jediné, co mi kazí radost, je to, že jsem někam zašantročil modely patrových autobusů a jiné nemohu zatím sehnat. Poprvé se mi rovněž podařilo rozestavit auta na vozovku mostu tak, jako kdyby se jezdilo vpravo.

MB Unimog U5000 CAS24 MB Unimog U5000 CAS24_spodek

Název modelu: MB Unimog U5000 CAS24

Autor - výrobce: ModelEx - Ilona Fruncová - Polsko

Popis k modelu: Model hasičského lesního speciálu. Hrozně špatně se dělá hrazda na kabině, a proto ji nemám ještě hotovou.

PRAGA V3S CAS 16 ČSLA - spodek PRAGA V3S CAS a skříň PRAGA V3S CAS 16 ČSLA - celek

Název modelu: PRAGA V3S

Autor - výrobce: PK Graphica

Popis k modelu: zleva podvozek nástavby CAS 16 v provedení ČSLA, obě Pragy - skříňová v provedení ČSA - Pouštní bouře a pohled z boku na CAS 16.

Staré lokomotivy

Název modelu: lokomotiva Chicago a Moravia

Autor - výrobce: ABC

Popis k modelu: nevím sice přesně jejich měřítko, ale jsou hezké a chtěl jsem mít taky něco starého mezi moderní technikou.

TATRA 141 FAUN - celek TATRA 141 FAUN s P32 - celek

Název modelu: TATRA 141 FAUN

Autor - výrobce: PMHT

Popis k modelu: na levém snímku je známý a úspěšný tahač T 141, který využívaly hojně Pozemní stavby na přepravu panelů při výstavbě panelových domů. Na druhém snímku jsem jej spojil s podvalníkovým přívěsem Transporta P 32 a ruským tankem KV-1. ČSLA jej ve skutečnosti měla v barvě khaki. (Bylo by nutné jej před lepením naskenovat a v PC barevně upravit).

sbírka F1

Název modelu: Sbírka F1

Autor - výrobce: (Vyškovský, Spida aj.)

Popis k modelu: Skříňka s modely F1, v dolní řadě a uprostřed oranžové s č. 4 osobní a soutěžní auta v M 1:24. Ve druhé řadě odspodu u krajů pak kamiony stáje Renault a Michelin v M 1:100. Čtyřiadvacítkové kamiony by se tam nevešly. Je to jako dárek pro vnuky do jejich pokojíku.

Chrám Sv. Víta

Název modelu: Chrám Sv.Víta

Autor - výrobce: ABC

Popis k modelu: Jedna ze staveb Pražského hradu, bohužel jsem nesehnal celý areál hradu. V ABC vycházel ještě v době, kdy jsem ještě ani netušil, že budu lepit papírové modely. Údajně vyšel celý hrad jako jeden soubor, ale od té doby není.

Název modelu: M 25 DRAGON WAGON

Autor - výrobce: GPM Polsko - 4/2007 č. kat. 189


Popis k modelu: K samotným fotografiím nebudu nic popisovat; vzal jsem něco z toho, jak jsem postupoval a "vedlo se nevedlo". Jenom dále nějaké postřehy ze stavby. Možná, že už to někdo zná a nebo na to u "poláků" časem přijde. Jak už jsem naznačil u parní lokomotivy Ty-2, je u modelů s cizojazyčným návodem nutné postupovat přesně podle číslic, jak jdou za sebou, ale... pro začátek - ani český návod by však u takovýchto modelů neodtajnil umístění některých dílů, protože na pláncích prostě nejsou označeny. Jestliže pak nemáte žádné další fotografie modelu, je to dřina najít místo a polohu dílu.

A nyní k samotnému modelu M 25 Dragon Wagon:

Přestože je v poměrně velkém měřítku s velikými detaily, nemá otočná kola, a proto jsem musel upravovat uchycení, aby se kola točila. Pro stavbu je hodně plánků, zdají se mi zmatečné, protože jedna věc (př. navijáky rys. 15, 16, 17) je rozkreslena na několika pláncích, které jsou navíc na jiných listech (přitom jim jeden list zůstal čistý). U kabiny chybí plánek vnitřku (kam s díly 123, 126, 154, 171a ...), při sestavování kabiny jsem několikrát nasucho všechno zkoušel a přesto potom vadily kanystry - posunout je blíž k motoru anebo lepit až nakonec, bedny pod zadní částí kabiny bych lepil rovněž až po usazení kabiny. Návěs - při podlepení dílu 1 bych nepodlepoval část boku špice u schůdků, protože se to ohýbá v ostrém úhlu. Pozor na otvory v dílu 13b,cL,P. Při umístění dílů 9, 10, 11 na díl 1 podle značených mezer nesouhlasí se zarážkami na dílu 81L,P - jeden je trochu jinak.

Jedno doporučení pro toho, kde ještě nelepil "poláky" - před ustřižením čísla dílu si porovnat, zda je díl značen v plánku a popř. si číslo do plánku dopsat - později může být odkaz přilepení jiného dílu na tento díl a již nebudete vědět, kde je.

Název modelu: tank Shermann Autor - výrobce: GPM - Polsko

Název modelu: sbírka Miniboxů (1:100)

Autor - výrobce: Abc a Bucobox

Název modelu: Mercedes Benz Actros 8x8 4153 JEFTA

Autor - výrobce: Bucobox, č. modelu 09

Popis k modelu: několik fotografií ze stavby modelu - připravené díly, díly jeřábu, rám, umístění jeřábu na rám a dva pohledy na hotový model. Na modelu je dost pohyblivých dílů a na lanko jsem mohl použít slabší a hladší nitku.

Název modelu: bagr Terex RH 400 (M 1:100)

Autor - výrobce: M. Rozínek

Název modelu: Bugatti T 50

Autor - výrobce: ABC (JA-040)

Název modelu: obilní kombajn Fortschritt E 514 (M 1:32)

Autor - výrobce: Modelex

Název modelu: tahač Kenworth W900 (M 1:100)

Autor - výrobce: vlastní konstrukce

Název modelu:hasičský vůz Ferrara HD-100 Mid Mount Aerial (M 1:100)

Autor - výrobce: vlastní konstrukce

Název modelu: letištní hasičský speciál Oshkosh DA-1500 "Viper" (M 1:100)

Autor - výrobce: vlastní konstrukce

Název modelu: letištní hasičský speciál Oshkosh P-15 (M 1:100)

Autor - výrobce: vlastní konstrukce

Praga V3S

Základem všech mých pragovek je model LBS - Praga V3S valník s plachtou M 1:100, k němuž byl získán souhlas pro konstrukční úpravy. Hlavním stavebním prvkem zůstala kabina, kola, částečně rám a některé doplňky. Další úpravy jsou podle dokumentace nebo fotografií z netu, zejména ze stránek brdm2.estranky.cz, starenakladaky.websnadno.cz, forum.valka.cz, pragav3s.predseda.com a sekce obrázků z vyhledavače Google.

Název modelu: Praga V3S - přepravník na dřevo

Autor - výrobce: model LBS v úpravě JJM46 model č. 02

Název modelu: Praga V3S - montážní plošina

Autor - výrobce: model LBS v úpravě JJM46 model č. 07

Název modelu: Praga V3S - jeřáb AD-080

Autor - výrobce: model LBS v úpravě JJM46 model č. 10

Název modelu: Praga V3S - nakladač UNHZ 750

Autor - výrobce: model LBS v úpravě JJM46 model č. 20

 

Reklamy:
„Bůh stvořil člověka, když ho přestaly bavit opice. Na další pokusy už pak neměl nervy.“ Mark Twain