Retuš černou fixou je pohodlná, jednoduchá a dostačující.

Je to pravda? Vyzkoušíme!

Pro experimenty použijeme šestikolovou obludu z Panzer Rally, ročník 2010:

Černé hrany šedých lišt přímo bijí do očí. Listová péra jsou černou fixou (tlustou lihovkou Centrofix) nabarvená úplně celá a vypadají celkem slušně, jenže tomu už se snad ani nedá říkat retuš.

Tady se fixa taky moc neosvědčila. Černé hrany světlešedých podélníků vystupují jako pěst na oko a dodávají modelu poněkud komiksový nádech. Na listových pérech, z větší části černých, ale fixa docela sedí.

Špejlové nosníky jsou natřené školní fixou na vodní bázi. Výsledek: vypadají jako špinavé dřevo, protože se barva nedostala do nejhlubších spár a smyla se z nejvyšších výstupků. Kardanová špejle natřená lihovkou už ovšem vypadá o něco lépe.

Pro černý nárazník je fixa jako stvořená. Foťák sice zvýraznil odlišnou reflexivitu obou povrchů, takže jsou hrany poměrně nápadné, ale pouhým okem to vypadá jako jednolitá černá.

Hrany espézetek jsou zvýrazněny schválně, takže se nepočítají. Hranám bílých blatníků, šedého pancíře a mlhovek nad čelním sklem kabiny ovšem černá nesluší.

Další příklad nepoužitelnosti černé jsou hrany klimatizační jednotky, bočního pancíře pod kabinou a protizávaží na kruhu pod kulometem.

Tohle už je vyloženě extrém: roztřesené, tlusté černé hrany na úplně bílé nástavbě. Sice by se dalo diskutovat o tom, že je to kvůli sladění stylu s kabinou, která je taky plná výrazných černých linek, ale to by retuš musela být o něco decentnější.

Takže tedy nějaký závěr...

Je retuš černou fixou pohodlná? Ano. Jednoduchá? Jistě. Dostačující? Jedině pro černé díly. Sečteno a zprůměrováno, jako konečná známka vychází:

*** PLAUSIBLE ***
neboli: možné

Záleží ale také na vkusu modeláře. Pro nenáročné začátečníky, kterým se zdá cokoli lepší než bíle svítící hrany, je mýtus potvrzen. Pro náročné perfekcionisty je zbořen, rozprášen a zadupán do země :-).

Zpět

Reklamy:
„Žití, to je největší umění na světě, neboť většina lidí pouze existuje.“ Oscar Wilde