Jak na výplety kol

Bicyklové kolo se skládá z ráfku, náboje (středu) a paprsků (drátů). Drátů je až na vyjímky (dětská kola, kočárky, vysoká kola apod.) celkem 36, což znamená rozestupy přesně 10°. Na ráfku se dráty střídají: liché tvoří levou stranu výpletu, sudé pravou (nebo obráceně, to je jedno). Na každé straně se liché dráty stáčejí po směru hodinových ručiček a sudé naopak a každý drát se kříží se třemi jinými. Kompletní kolo vypadá zhruba takhle:

proporce zhruba odpovídají plášti 1,75" na nějakém středně velkém až menším ráfku průřez (měřítko neodpovídá)

Prvním krokem je vytvoření šablony pro jednu stranu výpletu. Začneme narýsováním vnitřního průměru ráfku a vnějšího průměru pneumatiky - tyhle rozměry obvykle přesně známe. Pak nastřelíme nějaký vhodný průměr středu (když nám nevyjde křížení, opravíme ho - o tom dále) a narýsujeme si prvních 9 drátů. Jednotlivé úsečky vedeme z bodů na vnitřní straně ráfku (rozestupy 40°) tečně ke středu:

Zkusíme nakreslit pár drátů s opačným sklonem (na obrázku zelené) a zkontrolujeme, kolikrát se nám kříží:

Jestli se kříží dvakrát nebo ještě míňkrát, musíme střed zvětšit. Jestli čtyřikrát nebo víckrát nebo jestli třetí křížení vychází moc daleko od středu, zmenšíme ho. Když jsme spokojeni, dorýsujeme zbývající dráty:

Tím je šablona hotová. Nalepíme si ji na nějakou tlustou podložku, ideálně několik vrstev vlnité lepenky. Doprostřed zapíchneme vhodný hřebík s průměrem přibližně stejným jako průměr středu (nemusí to být zrovna hřebík, ale je potřeba, aby na to nechytalo lepidlo).

Připravíme si mezikruží o průměrech ráfku s pneumatikou, přiložíme ho k šabloně a po obvodu zajistíme třemi špendlíky:

Připravíme si cívku nitě o vhodné tloušťce (obvykle prostě to nejtenčí, co doma najdeme). Před použitím je dobré nit protáhnout mezi prsty s trochou lepidla, aby se odstranila její přirozená chlupatost (to jsem neudělal a sami uvidíte, jak to dopadlo :-) ). Nit začneme podle šablony přilepovat na ráfek:

Jeden spoj po druhém, před lepením dalšího necháme ten předchozí zaschnout:

Nitě moc nenapínáme - jenom tak, aby byly rovné, ale žádné zbytečné předpětí, protože na závěr budeme muset celý výplet vymáčknout o půl šířky středu do strany a při tom se nám napnou až až.

Atd. (je to poměrně pracná záležitost, ale výsledek za to stojí). Na pořadí, ve kterém nitě lepíme, celkem nezáleží.

Dopleteno:

Dráty okolo středu opatrně slepíme (pozor, aby se lepidlo nedostalo moc daleko):

Po zaschnutí vyjmeme celek ze šablony:

Lepení zopakujeme i na druhé straně, abychom měli jistotu, že žádná nit nezůstane volná:

Po dokonalém zaschnutí lepidla opatrně vykroutíme hřebík a žiletkou odřízneme otřepy:

Ostrými nůžkami odstřihneme přečnívající konce nití:

Půlka práce je za námi. Teď to samé ještě jednou...

Když máme obě poloviny výpletu hotové, vyrobíme si ze smotaného proužku papíru náboj:

Přilepíme ho k jedné půlce kola, drátkem (budoucí osou) při tom udržujeme kolmost:

Puntičkáři si ještě můžou doplnit ventilek :-).

Jo, a hlavně, jestli chcete výplety nabarvit a nemáte stříkací pistoli nebo sprej, nabarvěte je teď. Až bude kolo slepené, mezi dráty už se nedostanete.

Za celou plochu ráfku (ne za střed - ten až pak) slepíme obě poloviny kola (pozor na rovnoměrné rozestupy drátů), zajistíme kolíčky nebo něčím podobným a necháme dokonale zaschnout:

Stisk musí být poměrně silný - tím víc, čím menší je kolo, čím širší je střed a čím víc jsme nitě při vyplétání napínali. Také pozor na to, aby se ráfek nezkroutil do vrtule (vlastně do osmy).

Po zaschnutí (nejlépe přes noc) můžeme kolíčky sundat:

Kolo nasuneme na osu, srovnáme střed přesně do kolma a přilepíme ho ke druhé straně výpletu. Hrany pneumatiky sbrousíme dokulata. Na střed můžeme nalepit nějaká vhodná čela, aby nevypadal jako po vysypání ložisek. Nakonec nabarvíme pneumatiku.

Ještě pro úplnost průřez hotovým kolem (červené jsou nitě):

Přeji hodně štěstí a trpělivosti :-).

Reklamy:
„Kdo má tak málo fantazie, že své lži musí opírat o důkazy, měl by raději rovnou mluvit pravdu.“ Oscar Wilde