UD4L Cheyenne "Flame Eater"

Autorem původní vystřihovánky je Jan Rükr (Aliens Papercraft), oficiální měřítko 1:148, formát JPG.

Vývoj techniky
učební text pro spolky dobrovolných hasičů
vydavatelství SNTL, rok Internal error: integer overflow
(výňatek)

...Vývoj protipožární techniky vždycky poněkud zaostával za technikou vojenskou. Zatímco se stroje na zakládání požárů vyráběly ve statisícových sériích a díky dilataci času při mezihvězdných letech zastarávaly dříve, než se poprvé dostaly do akce, hasiči mnohdy operovali (a dodnes operují) s vybavením doslova předpotopním. Proto není divu, že se vyřazená vojenská technika často adaptovala pro nové úkoly. Počátky tohoto trendu můžeme zpětně vystopovat až do 20. století starého letopočtu, příkladem mohou být konverze obrněného transportéru OT-64 (dobový snímek vypůjčen z Tomysova archivu) nebo tanku T-55 (naskenováno z papírové fotografie; pro technické podrobnosti viz text [8] "Historické metody záznamu obrazu"). Jako příklad ze současnosti můžeme uvést modifikovaný výsadkový člun UD4L Cheyenne, který je ve stálé pohotovosti na planetě LV-424, nebo...

Tím je doufám pozadí modelu dostatečně objasněno :-).

Stavba

Základem je přebytečný černobílý výtisk vystřihovánky mariňáckého člunu z Vetřelců. Vzhledem k plánovanému přebarvení bylo potřeba zplastičnit některé detaily, původně naznačené jenom graficky:

S celým interiérem se mi patlat nechtělo, tak jsem ho ošidil černým papírem, aby mohla být aspoň průhledná kabina.

Důkladné přestavby se dočkal zbraňový systém. Zadní raketnice byly nahrazeny nádržemi na hasivo, přední stříkačkami. Otočná ramena jsou improvizace z kousků kartonu a párátek, hadice jsou ze šňůry žaluziovky. Pant na krytu je papírová rulička umotaná na kousku drátu.

Poslední pohyblivou součástí je vysouvací nákladní rampa. Hydraulické písty jsou jednoduché papírové placky, které zajíždějí do mezer mezi dvěma spláclými papírovými trubičkami, v požadované poloze je drží tření. Pátrací radar přilepený zespoda na rampě je tam především proto, aby ji bylo za co vytáhnout. V reálu by byl asi jinde.

Samostatnou kapitolou bylo barvení. Nejdřív lehké stříknutí bezbarvým lakem (Motip ve spreji), aby se papír nekroutil (trochu to pomáhá). Potom se tak dlouho střídaly tenké vrstvy červené tempery a laku, dokud pod nimi tmavý toner dostatečně nezmizel. Bílé kousky jsou natřené temperou, výstražné pruhy a rámečky jsou ze žlutého papíru, spáry mezi plechy jsou naznačené mikrotužkou, výstražné nápisy černou rýsovací fixou (špatný nápad), nose art (© Honza Rükr) vystřižený z papíru a vybarvený fixami, a různé další drobnosti. Závěrečná tlustší vrstva laku zafixovala povrch a dodala mu lesk. Na zamaskování pitotky, trysek, kabiny a reflektorů se mi osvědčila elektrikářská izolačka - když se napřed nalepí na ruku, ztratí sílu a pak jde bezpečně sloupnout z jakéhokoli podkladu.

Zpět

Reklamy:
„Mějte dobrou náladu. Dobrá nálada vaše problémy sice nevyřeší, ale naštve tolik lidí kolem, že stojí za to si ji užít.“ Jan Werich